IETS ANDERS DAN BROOD? 
Wil je eens wat anders dan brood? Kies dan bijvoorbeeld een smoothiebowl of rijst- of maiswafels. Of ga voor crackers, bijvoorbeeld van Bolletje! Bolletje Vezelrijke Zadencrackers met pompoenpitten bestaan voor 45% uit zaden en pitten. Ze zitten boordevol vezels en zijn een bron van eiwitten, wat ze heerlijk voedzaam maakt. Bovendien zijn de crackers extra smaakvol door volkoren spelt en een vleugje komijn, bevatten ze minder koolhydraten en zijn ze 100% natuurlijk.

Zo eet je de hele dag door vegetarisch

PLANTAARDIGE ZUIVEL
Niet alleen vlees heeft een impact op het klimaat, zuivel heeft dat ook. Dierlijke producten zoals melk, yoghurt en boter hebben vaak een duurzamer en diervriendelijker alternatief. Wist je dat je zuivel heel makkelijk kunt vervangen door een plantaardige variant? Het is aan het begin misschien even wennen, maar je zult zien dat je het lekker gaat vinden!

YOGHURT
Zo kun je bij het ontbijt kiezen voor een bakje sojayoghurt met muesli. Deze yoghurt is er in allerlei smaken: naturel, vanille en allerlei soorten fruit. Ook kun je kiezen voor amandel- of kokosyoghurt. Genoeg keuze dus. Je klassieke ontbijtje, maar dan net even anders!

BOTER
Je kunt de boter op je brood net zo goed vervangen door margarine! Becel Original is 100% plantaardig en heerlijk onder zowel hartig als zoet broodbeleg.

MELK
Drink je graag koffie met melk? Probeer eens soja- of havermelk, dat is net zo lekker! Of ga voor amandelmelk, zoals de Almond Drink van Rude Health, voor een lekker romige smaak. Dit is een combinatie van gemalen Italiaanse amandelen met rijst en superfris bronwater uit de bergen. Deze amandelmelk schuimt geweldig in je cappuccino! Het is ook lekker met ontbijtgranen, in smoothies of als basis voor een warm gerecht.

KAAS
Wist je dat de meeste kazen helemaal niet vegetarisch zijn? Gelukkig zijn er steeds meer veganistische kazen op de markt, die net zo lekker zijn. Geraspte kaas over de pasta, een kaasplakje op brood, feta in een salade, kaassaus en zelfs kaasfondue, het is er allemaal. Laat je verrassen door duurzame variaties op Nederlands trots: kaas!

Rude Health Almond Drink - €2,99
Verkrijgbaar bij Ekoplaza, Marqt
en online via picnic.nl en crisp.nl

VEGA OP DE WERKVLOER
Ook op je werk, studie of op school kan de lunch natuurlijk niet ontbreken. Misschien breng je zelf je smoothie, bakje yoghurt of boterham mee. Geen tijd in de ochtend? Maak je lunch de avond van tevoren klaar! Zo is bijvoorbeeld overnight oats erg lekker. Eet je lunch op het werk? In veel bedrijfsrestaurants zijn vegetarische opties te vinden, zo ook bij Sodexo.


Vega broodbeleg inspiratie 

ONTBIJT 

VEGA

&

LUNCH

Vegetarisch lunchen of ontbijten is voor sommigen nog een grotere uitdaging dan vegetarisch dineren. Als je gewend bent aan ham of worst op brood, dan weet je misschien niet goed waar je moet beginnen. Op deze pagina vind je inspiratie voor vegetarische broodjes, plantaardige yoghurt en melk, en lunch op het werk!

Begin bij je boterhambeleg! Kies eens voor zoet, zoals appelstroop, pindakaas of vruchtenhagel. Grote kans dat jij deze al in je keukenkastje hebt staan! Of kies voor groenten, zoals avocado, bruschetta of hummus. Vergeet daarnaast de klassiekers kaas, eieren en zuivelspread niet. Mis je je vleeswaren? Kies dan bijvoorbeeld voor vega paté, kipfilet of filet americain. Net echt!

Bron: Sodexo

Zo eet je de hele dag door vegetarisch

ONTBIJT 

VEGA

&

LUNCH

Vegetarisch lunchen of ontbijten is voor sommigen nog een grotere uitdaging dan vegetarisch dineren. Als je gewend bent aan ham of worst op brood, dan weet je misschien niet goed waar je moet beginnen. Op deze pagina vind je inspiratie voor vegetarische broodjes, plantaardige yoghurt en melk, en lunch op het werk!

Begin bij je boterhambeleg! Kies eens voor zoet, zoals appelstroop, pindakaas of vruchtenhagel. Grote kans dat jij deze al in je keukenkastje hebt staan! Of kies voor groenten, zoals avocado, bruschetta of hummus. Vergeet daarnaast de klassiekers kaas, eieren en zuivelspread niet. Mis je je vleeswaren? Kies dan bijvoorbeeld voor vega paté, kipfilet of filet americain. Net echt!

IETS ANDERS DAN BROOD? 
Wil je eens wat anders dan brood? Kies dan bijvoorbeeld een smoothiebowl of rijst- of maiswafels. Of ga voor crackers, bijvoorbeeld van Bolletje! Bolletje Vezelrijke Zadencrackers met pompoenpitten bestaan voor 45% uit zaden en pitten. Ze zitten boordevol vezels en zijn een bron van eiwitten, wat ze heerlijk voedzaam maakt. Bovendien zijn de crackers extra smaakvol door volkoren spelt en een vleugje komijn, bevatten ze minder koolhydraten en zijn ze 100% natuurlijk.

Vega broodbeleg inspiratie 

PLANTAARDIGE ZUIVEL
Niet alleen vlees heeft een impact op het klimaat, zuivel heeft dat ook. Dierlijke producten zoals melk, yoghurt en boter hebben vaak een duurzamer en diervriendelijker alternatief. Wist je dat je zuivel heel makkelijk kunt vervangen door een plantaardige variant? Het is aan het begin misschien even wennen, maar je zult zien dat je het lekker gaat vinden!

YOGHURT
Zo kun je bij het ontbijt kiezen voor een bakje sojayoghurt met muesli. Deze yoghurt is er in allerlei smaken: naturel, vanille en allerlei soorten fruit. Ook kun je kiezen voor amandel- of kokosyoghurt. Genoeg keuze dus. Je klassieke ontbijtje, maar dan net even anders!

BOTER
Je kunt de boter op je brood net zo goed vervangen door margarine! Becel Original is 100% plantaardig en heerlijk onder zowel hartig als zoet broodbeleg.

MELK
Drink je graag koffie met melk? Probeer eens soja- of havermelk, dat is net zo lekker! Of ga voor amandelmelk, zoals de Almond Drink van Rude Health, voor een lekker romige smaak. Dit is een combinatie van gemalen Italiaanse amandelen met rijst en superfris bronwater uit de bergen. Deze amandelmelk schuimt geweldig in je cappuccino! Het is ook lekker met ontbijtgranen, in smoothies of als basis voor een warm gerecht.

KAAS
Wist je dat de meeste kazen helemaal niet vegetarisch zijn? Gelukkig zijn er steeds meer veganistische kazen op de markt, die net zo lekker zijn. Geraspte kaas over de pasta, een kaasplakje op brood, feta in een salade, kaassaus en zelfs kaasfondue, het is er allemaal. Laat je verrassen door duurzame variaties op Nederlands trots: kaas!

Rude Health Almond Drink - €2,99
Verkrijgbaar bij Ekoplaza, Marqt
en online via picnic.nl en crisp.nl

VEGA OP DE WERKVLOER
Ook op je werk, studie of op school kan de lunch natuurlijk niet ontbreken. Misschien breng je zelf je smoothie, bakje yoghurt of boterham mee. Geen tijd in de ochtend? Maak je lunch de avond van tevoren klaar! Zo is bijvoorbeeld overnight oats erg lekker. Eet je lunch op het werk? In veel bedrijfsrestaurants zijn vegetarische opties te vinden, zo ook bij Sodexo.


Over de Nationale Week Zonder Vlees

Wij vinden dat elke dag vlees eten niet meer van deze tijd is en willen een flexitarisch eetpatroon, waarin vlees en vis afgewisseld worden met vegetarische of plantaardige gerechten, promoten. Vaker een dagje geen vlees of vis eten is een kleine moeite met een enorm positieve impact op mens, dier en milieu. Door geen vlees te consumeren tijdens de Nationale Week Zonder Vlees is de milieudruk van je voeding namelijk lager. Je bespaart bijvoorbeeld op de uitstoot van broeikasgassen die bijdragen aan klimaatverandering en watergebruik. Elke vleeseter die het volhoudt om gedurende één week geen vlees te eten, bespaart maar liefst 130 liter water, 75 kilometer autorijden en 770 gram dierenvlees.

Vragen?

Heb je een vraag over de Nationale Week Zonder Vlees, wil je weten hoe je je inschrijft of ben je benieuwd naar meer informatie over het Week Zonder Vlees magazine? Kijk dan even rond op https://weekzondervlees.nl/faq/. Waarschijnlijk wordt jouw vraag hier beantwoord. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op via weekzondervlees@gmail.com.
Vul je naam in
Vul een correct e-mailadres in
Vul een opmerking in
Bedankt, je bericht is verzonden.
Er ging iets mis met het verzenden van het formulier. Probeer het opnieuw.

Deel het Week Zonder Vlees magazine

Stuur deze pagina eenvoudig door of plaats als bericht op social media.

Zoeken in magazine

Ben je op zoek naar iets? Gebruik deze zoekbalk om te door het hele magazine te zoeken.
Vul minimaal 3 karakters in.