Om ervoor te zorgen dat je niks mist als je vegetarisch eet, is het belangrijk om vlees op een goede manier te vervangen. Waar moet je dan op letten? Volgens het Voedingscentrum bevat een volwaardige vleesvervanger eiwit, ijzer, vitamine B1 en/of B12. Precies de stoffen die je anders uit vlees zou halen. Je kunt op een vegetarisch dieet dus net zo goed sterk en gezond blijven, daar heb je geen vlees voor nodig! Uit welke vleesvervangers kun je kiezen? Dat lees je hier!

je vlees
Zo
vervang 
Meer weten? 

Meer weten over volwaardige vleesvervangers?
Lees erover op de site van het Voedingscentrum

3 praktische tips
om minder vlees te eten

Wat eten we vanavond? Begin niet met denken vanuit het stuk vlees, maar vanuit de koolhydraatbron (aardappelen, pasta, rijst) of groente. Als je deze wokt, grilt of stoomt, dan wordt dit de ster van je bord!

Verken gerechten van andere wereldkeukens, zoals een curry of lasagne. Hierin is vlees vaak makkelijk vervangbaar!

Gebruik een goede eiwitbron als vervanger. Zo is je maaltijd lekker voedend. Hieronder vind je een overzicht van vleesvervangers waar je uit kan kiezen. Probeer ze deze week allemaal een keer en laat je verrassen!

1

2

3

Met deze tips mis je het vlees
op je bord helemaal niet

Peulvruchten

Peulvruchten zijn goede vleesvervangers! Kies onder andere voor bonen, kikkererwten of linzen. Ze bevatten net als vlees ijzer, eiwit en vitamine B1. Peulvruchten zijn bovendien heel gezond, omdat ze veel vezels bevatten en geen verzadigd vet of zout. Wil je aan de slag met peulvruchten, maar kom je niet verder dan witte bonen in tomatensaus? Op de receptenpagina vind je genoeg inspiratie. Er is niets zo veelzijdig als peulvruchten!

Tip! Op zoek naar een smaakmaker voor je boontjes? Door de Groentefinish toe te voegen aan je groente, maak je van je vertrouwde groente weer een bijzonder gerecht. Bovendien bevatten alle Verstegen Groentefinish kruidenmixen alleen 100% natuurlijk ingrediënten.


Paddenstoelen

Paddenstoelen komen qua structuur en smaak aardig in de buurt van vlees. Ze bevatten nuttige voedingsstoffen zoals vitamine B2, foliumzuur, kalium en vezels en hebben zelfs wat eiwit in zich. Paddenstoelen voldoen niet aan de eisen van een volwaardig vleesvervanger, maar de oesterzwam doet dit wel! Dit is namelijk de enige paddenstoel die genoeg ijzer bevat om het een vleesvervanger te mogen noemen!

Eieren

Twee eieren vervangen 100 gram bereid vlees. Ei is een goede vleesvervanger omdat het ijzer, vitamine A, B2 en B12 en veel eiwit bevat. Natuurlijk is het belangrijk dat de eieren van kippen komen die een goed leven hebben. Gelukkig zijn er innovatieve kippenboerderijen die het dierenwelzijn erg belangrijk vinden, en die ook streven naar duurzaamheid in hun bedrijf. Neem bijvoorbeeld Kipster en OERei!


Noten

Ook noten zijn geschikt als vleesvervanger. 25 gram noten vervangt 100 gram bereid vlees. Ze bevatten namelijk gezonde vetten en ijzer. Daarnaast zitten in noten vitamine E en vitamine B1, goed voor een energieboost. Het Voedingscentrum adviseert om een handje noten per dag te eten. Probeer zoveel mogelijk te variëren met verschillende nootjes, want de voedingswaarden zijn bij alle soorten net weer een beetje anders!


Soja

De bekende vleesvervangers tofu en tempeh zijn gemaakt van soja. Ook veel kant-en-klare vleesvervangers zijn gemaakt op basis van soja. Sojateelt vindt vaak plaats in landen rondom de evenaar. Vanwege duurzaamheid is het daarom goed nieuws dat Nederland sinds een paar jaar bezig is om Nederlandse sojateelt van de grond te krijgen. 

Ga op de afbeelding staan voor meer informatie!

WELKE VLEESVERVANGER GA JIJ PROBEREN? 

Burgers

Gehakt

Schnitzels

Kant-en-klare vleesvervangers

Een kant-en-klare vleesvervanger is een heel makkelijke manier om het vlees op je bord te vervangen. Tegenwoordig kun je kiezen uit enorm veel vleesvervangers, zoals vega burgers, gehakt en schnitzels. Deze worden gemaakt van o.a. soja, zuivel, groenten, mycoproteïne, peulvruchten, paddenstoelen of granen. Welke kies jij?

Zo
vervang 
je vlees

Om ervoor te zorgen dat je niks mist als je vegetarisch eet, is het belangrijk om vlees op een goede manier te vervangen. Waar moet je dan op letten? Volgens het Voedingscentrum bevat een volwaardige vleesvervanger eiwit, ijzer, vitamine B1 en/of B12. Precies de stoffen die je anders uit vlees zou halen. Je kunt op een vegetarisch dieet dus net zo goed sterk en gezond blijven, daar heb je geen vlees voor nodig! Uit welke vleesvervangers kun je kiezen? Dat lees je hier!

Verstegen Groentefinish voor Boontjes - Verkrijgbaar bij Albert Heijn, Jumbo, Coop, Poiesz, Spar, Nettorama, Hoogvliet, Boni, Deen, MCD/Boon’s Markt, Vomar, Plus, Jan Linders.

Peulvruchten

Peulvruchten zijn goede vleesvervangers! Kies onder andere voor bonen, kikkererwten of linzen. Ze bevatten net als vlees ijzer, eiwit en vitamine B1. Peulvruchten zijn bovendien heel gezond, omdat ze veel vezels bevatten en geen verzadigd vet of zout. Wil je aan de slag met peulvruchten, maar kom je niet verder dan witte bonen in tomatensaus? Op de receptenpagina vind je genoeg inspiratie. Er is niets zo veelzijdig als peulvruchten!

Tip! Op zoek naar een smaakmaker voor je boontjes? Door de Groentefinish toe te voegen aan je groente, maak je van je vertrouwde groente weer een bijzonder gerecht. Bovendien bevatten alle Verstegen Groentefinish kruidenmixen alleen 100% natuurlijk ingrediënten.


Eieren

Twee eieren vervangen 100 gram bereid vlees. Ei is een goede vleesvervanger omdat het ijzer, vitamine A, B2 en B12 en veel eiwit bevat. Natuurlijk is het belangrijk dat de eieren van kippen komen die een goed leven hebben. Gelukkig zijn er innovatieve kippenboerderijen die het dierenwelzijn erg belangrijk vinden, en die ook streven naar duurzaamheid in hun bedrijf. Neem bijvoorbeeld Kipster en OERei!


Paddenstoelen

Paddenstoelen komen qua structuur en smaak aardig in de buurt van vlees. Ze bevatten nuttige voedingsstoffen zoals vitamine B2, foliumzuur, kalium en vezels en hebben zelfs wat eiwit in zich. Paddenstoelen voldoen niet aan de eisen van een volwaardig vleesvervanger, maar de oesterzwam doet dit wel! Dit is namelijk de enige paddenstoel die genoeg ijzer bevat om het een vleesvervanger te mogen noemen!

Noten

Ook noten zijn geschikt als vleesvervanger. 25 gram noten vervangt 100 gram bereid vlees. Ze bevatten namelijk gezonde vetten en ijzer. Daarnaast zitten in noten vitamine E en vitamine B1, goed voor een energieboost. Het Voedingscentrum adviseert om een handje noten per dag te eten. Probeer zoveel mogelijk te variëren met verschillende nootjes, want de voedingswaarden zijn bij alle soorten net weer een beetje anders!


Soja

De bekende vleesvervangers tofu en tempeh zijn gemaakt van soja. Ook veel kant-en-klare vleesvervangers zijn gemaakt op basis van soja. Sojateelt vindt vaak plaats in landen rondom de evenaar. Vanwege duurzaamheid is het daarom goed nieuws dat Nederland sinds een paar jaar bezig is om Nederlandse sojateelt van de grond te krijgen. 

Kant-en-klare vleesvervangers

Een kant-en-klare vleesvervanger is een heel makkelijke manier om het vlees op je bord te vervangen. Tegenwoordig kun je kiezen uit enorm veel vleesvervangers, zoals vega burgers, gehakt en schnitzels. Deze worden gemaakt van o.a. soja, zuivel, groenten, mycoproteïne, peulvruchten, paddenstoelen of granen. Welke kies jij?

WELKE VLEESVERVANGER GA JIJ PROBEREN? 

Schnitzels

Meer weten? 

Meer weten over volwaardige vleesvervangers?
Lees erover op de site van
het Voedingscentrum

3 praktische tips
om minder vlees te eten

Wat eten we vanavond? Begin niet met denken vanuit het stuk vlees, maar vanuit de koolhydraatbron (aardappelen, pasta, rijst) of groente. Als je deze wokt, grilt of stoomt, dan wordt dit de ster van je bord!

Verken gerechten van andere wereldkeukens, zoals een curry of lasagne. Hierin is vlees vaak makkelijk vervangbaar!

Gebruik een goede eiwitbron als vervanger. Zo is je maaltijd lekker voedend. Hieronder vind je een overzicht van vleesvervangers waar je uit kan kiezen. Probeer ze deze week allemaal een keer en laat je verrassen!

1

2

3

Met deze tips mis je het vlees
op je bord helemaal niet

Over de Nationale Week Zonder Vlees

Wij vinden dat elke dag vlees eten niet meer van deze tijd is en willen een flexitarisch eetpatroon, waarin vlees en vis afgewisseld worden met vegetarische of plantaardige gerechten, promoten. Vaker een dagje geen vlees of vis eten is een kleine moeite met een enorm positieve impact op mens, dier en milieu. Door geen vlees te consumeren tijdens de Nationale Week Zonder Vlees is de milieudruk van je voeding namelijk lager. Je bespaart bijvoorbeeld op de uitstoot van broeikasgassen die bijdragen aan klimaatverandering en watergebruik. Elke vleeseter die het volhoudt om gedurende één week geen vlees te eten, bespaart maar liefst 130 liter water, 75 kilometer autorijden en 770 gram dierenvlees.

Vragen?

Heb je een vraag over de Nationale Week Zonder Vlees, wil je weten hoe je je inschrijft of ben je benieuwd naar meer informatie over het Week Zonder Vlees magazine? Kijk dan even rond op https://weekzondervlees.nl/faq/. Waarschijnlijk wordt jouw vraag hier beantwoord. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op via weekzondervlees@gmail.com.
Vul je naam in
Vul een correct e-mailadres in
Vul een opmerking in
Bedankt, je bericht is verzonden.
Er ging iets mis met het verzenden van het formulier. Probeer het opnieuw.

Deel het Week Zonder Vlees magazine

Stuur deze pagina eenvoudig door of plaats als bericht op social media.

Zoeken in magazine

Ben je op zoek naar iets? Gebruik deze zoekbalk om te door het hele magazine te zoeken.
Vul minimaal 3 karakters in.